Har du problemer med tjenestene fra Tinn Energi Bredbånd? Begynn feilsøkingen her.

Problemer med trådløst nettverk

1. Sjekk at hjemmesentralen står på

Avhengig av hvilken hjemmesentral du har, skal det være lys på framsiden eller på toppen av den. Er det ikke det, må du sjekke at hjemmesentralen er tilkoblet strøm, og at alle ledninger sitter godt festet.

2. Sjekk fysisk bryter eller knapp på bærbar pc

De fleste bærbare PC-er har en fysisk bryter eller knapp på tastaturet som kan slå av og på den trådløse mottakeren i PC-en. Sjekk at denne ikke står i deaktivert posisjon. Finner du ikke ut hvor denne knappen er plassert, skal det stå i brukerveiledningen som fulgte med PC-en.

3. Forsøk å koble PC direkte til fibermodem med kabel

Koble PC-en direkte i hjemmesentral med en nettverkskabel. Kabelen skal kobles inn i en av LAN-portene på hjemmesentralen og inn i nettverksporten på PC-en.

Får du tilgang til internett når du er tilkoblet med kabel, er problemet i den trådløse forbindelsen.

Noe du kan prøve for å rette opp problemet er:

Sjekk rekkevidden på senderen

Rekkevidden på det trådløse signalet kan variere fra bolig til bolig. Hvor mange vegger det er mellom deg og senderen? Hvilket materiale veggene er bygget i har også stor betydning. For å sjekke om det er rekkevidden på de trådløse signalene som er problemet kan du prøve å bevege deg nærmere senderen og se om det hjelper.

Problemer med rekkevidden kan løses ved å sette inn aksesspunkt, repeatere eller extendere mellom kundesentralen og rommene som bruker det trådløse nettverket. Slikt utstyr fås kjøpt i de fleste elektronikkbutikker.

Test andre frekvensbånd

Trådløse signaler sendes over 2,4Ghz og 5Ghz frekvensbånd. 2,4Ghz har en større rekkevidde gjennom vegger og blir som oftest brukt. 5Ghz kan overføre med høyere hastighet, men mister fort rekkevidde gjennom vegger og tak.

2,4Ghz sender signalene over 13 kanaler og det kan fort bli støy hvis det er flere trådløse nettverk i nærheten. 5,0Ghz har en mange flere kanaler og er mindre sårbar for støy. Det kan derfor lønne seg å bruke 5,0Ghz frekvensbåndet i disse situasjonene.

For å koble seg til 5Ghz skal kundesentralen sende ut to identiske nettverk der det ene har 5Ghz som etternavn. Passordet skal være det samme.

Bytt kanal

Er det for dårlige signaler på 5Ghz-båndet, kan det fungere bedre å finne en kanal som har minst mulig støy. For å endre kanalen som kundesentralen sender ut på må du kontakte oss, så hjelper vi deg med å bytte. Du kan ringe oss på telefon 35 08 09 45 eller sende en e-post til bredband@tinnenergi.no.

4. Ta kontakt med support

Har du fremdeles problemer etter å ha fulgt punktene over er det fint om du tar kontakt med oss på telefon 35 08 09 45 eller sender e-post til bredband@tinnenergi.no.

Problemer med kablet nettverk

1. Sjekk at hjemmesentralen står på

Avhengig av hvilken hjemmesentral du har, skal det være lys på fremsiden eller på toppen. Er det ikke det, må du sjekke at hjemmesentralen er tilkoblet strøm, og at alle ledninger sitter godt festet.

2. Forsøk å ta omstart av hjemmesentralen

Koble fra strømmen og la hjemmesentralen stå avslått i 10 sekunder. Sett tilbake strømmen og vent 2 minutter til hjemmesentralen har startet opp.

3. Sjekk at ledninger er godt festet og at det lyser på LAN-portene

Sjekk at nettverkskabelen sitter godt festet både i LAN-porten på hjemmesentralen og i nettverksporten på PC-en. Sjekk også om det lyser i portene, noe som indikerer at det går trafikk. Er det ingen lys bør du prøve med en annen kabel.

4. Se om det er problemer i ditt område i våre driftsmeldinger

Se på våre driftsmeldinger om det er kjente feil eller vedlikehold i ditt område.

5. Ta kontakt med support

Har du fremdeles problemer etter å ha fulgt punktene over er det fint om du tar kontakt med oss på telefon 35 08 09 45 eller sender e-post til bredband@tinnenergi.no.

Problemer med Get-TV

Feilsøkingsverktøy fra Get

Prøv dette feilsøkingsverktøyet først.

Hvis du fortsatt har problemer, prøver du dette:

1. Sjekk at dekoderen står på

Når dekoderen står på skal det lyse grønt på framsiden av dekoderen. Om den står i stand-by lyser lampen rødt. Er det ingen lamper som lyser, har ikke dekoderen strøm.

2. Ta omstart av dekoderen

Ta ut strømkontakten til dekoderen og la den stå ute i 1 minutt. Sett inn igjen kontakten og vent til dekoderen har startet opp. Lyser dekoderen rødt må du bruke knappen på fjernkontrollen for å slå den på.

3. Sjekk at TV-en står til riktig kilde

Dekoderen er koblet til TV-en via en HDMI-kabel. Sjekk hvilket nummer det står på HDMI-inngangen som kobler dekoderen til TV-en. Bruk fjernkontrollen til TV-en for å endre kilden. Knappen for å endre kilde har forskjellige navn avhengig av hvilken TV du har. De mest kjente navnene er source, kilde, input og AV. Du skal få fram en meny hvor du kan velge hvilken HDMI-inngang du ønsker å bruke. Er du usikker på hvilken kilde du er tilkoblet, kan du prøve alle HDMI-inngangene.

4. Ta kontakt for nærmere feilsøking

Har du fremdeles problemer med Get-TV etter å fulgt punktene over, eller har du fått fram andre feilmeldinger på skjermen? Ta kontakt med oss på telefon 35 08 09 45 eller send e-post til bredband@tinnenergi.no.

Fant du ikke svaret du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss, så hjelper vi deg!

Meny